12/19/08

apa erti sahabat pada kita?


Sahabat adalah orang yang kita sayangi dan menyayangi kita, orang yang memahami kita,orang yang bersama kita tika susah dan senang.menerima kelebihanan kita dan berusaha memperbaiki kekurangan kita,sahabat juga sentiasa bersama kita tika dunia mengejar kita dan tidak meninggalkan kita tika dunia meninggalkan kita..sahabat adalah yang sentiasa berpesan2, bertukar2 pandangan,berbalas2 doa..x gitu?


sahabat berbeza dengan kawan. Berkawan itu ikatan di antara manusia yang agak longgar. Mungkin kawan bermain sahaja. Diikat oleh permainan yang sama. Mungkin kawan sekerja. Di luar waktu kerja, tidak lagi berkawan. Setakat itu sahaja. Mungkin kawan sekuliah. Habis kuliah,tak kenal pun...siap menjeling lagi. Mungkin juga kawan senasib. Apabila nasib sudah tidak sama, hilanglah kawan. Masing-masing buat hal sendiri..kalau terjumpa kat mana2 buat2 tak kenal.

Mengapa berkawan tidak mahu kekal? Di mana salah dan silapnya? Sedangkan fitrah semula jadi manusia memang suka berkawan. Kerana hidup bersendirian tanpa kawan, banyak cacat dan kesusahan yang dihadapi manusia. Manusia yang banyak kawan, lebih ceria dan riang hidupnya daripada orang yang hidup bersendirian. Sebab itulah tabiat manusia suka berkawan. Walaupun begitu manusia ini selalu sahaja dapat kawan dan kemudian hilang kawan. Kawan silih berganti. Payah hendak kekal hingga mati.

Mengapa ya?mungkinkah ini sebabnya?


Berkawan itu ada kepentingan peribadi.
Sama ada kedua-dua orang yang berkawan atau salah seorangnya ada kepentingan peribadi. Mungkin berkawan kerana kekayaan orang itu, atau kerana kekuatan orang itu yang mana kalau ada musuh, boleh tumpang berlindung atau menumpang pengaruhnya. Apabila tujuan tersebut sudah tiada lagi, berkawan sudah tidak diperlukan lagi.

Berkawan dengan sebab seagama, sekampung, dan lain-lain.
Berkawan apabila bertemu dengan orang yang satu kaum atau satu kampung atau seagama (walaupun agamanya tidak dipraktikkan)... Di waktu itu mungkin mereka tidak boleh sesuaikan diri dari segi agama,bahasa, bangsa atau budaya di situ. Maka di waktu itu mereka amat rapat berkawan kerana saling memerlukan antara satu sama lain mungkin sama-sama belajar di negeri atau di negara orang. Setelah berpisah atau setelah sama-sama balik ke negeri masing-masing, walaupun bertemu tetapi hubungan dah tak rapat macam dulu.
Berkawan tapi tak kekal macam berkawan ikut musim kerana ikatan ukhwah itu tak kuat. Terikat dengan perkara luaran. Terikat dengan keperluan semasa atau keadaan yang memaksa. Ia bukan dijalin oleh ikatan hati yang mempunyai akidah yang sama, ada hubung kait dengan Allah yang kekal abadi dan untuk kepentingan kedua2 sahabat yang berkekalan hingga sampai ke Akhirat.

Perlu kita faham disini beza kawan dan sahabat agar dapat kita berkongsi sama dengan sahabat, suka duka, masalah, kemahuan dan kebencian mereka. Agar perkara-perkara yang mereka perlukan bantuan, kita bantu. Manakala yang perlu dijauhi, sama-sama kita hindari dan jauhi. Jika perlu nasihat, kita beri nasihat. Apabila kita bersahabat, la budda! jaga perasaan mereka.

paling penting, kalau kita bersahabat dengan sesiapa, kita kenalah jujur dan amanah serta bertanggungjawab terhadap mereka. Sepertimana kita berlaku jujur, amanah serta bertanggungjawab kepada diri kita, begitu jugalah tanggungjawab kita kepada mereka dan keluarga mereka. Kita kenalah jaga mereka macam kita menjaga diri dan keluarga kita.

Hadis Qudsi yang bermaksud: "Cinta Kasih-Ku patut diperolehi mereka yang saling berkasih sayang kerana-Ku, cinta kasih-Ku patut dinikmati oleh mereka yang saling bersilaturrahim kerana- Ku, cinta kasih-Ku patut dikurniakan kepada mereka yang nasihat-menasihati kerana-Ku, cinta kasih-Ku patut dicurahkan kepada mereka yang kunjung-mengunjungi kerana- Ku, cinta kasih-Ku patut dinikmati oleh mereka yang saling memberi kerana-Ku. Mereka yang saling berkasih sayang kerana-Ku dan pada jalan-Ku, (mereka) berada di atas mimbar- mimbar di hari Kiamat dari cahaya suatu kedudukan yang diinginkan oleh para nabi, para siddiqin dan para syuhada." (Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban, Al Hakim dan Al Qudha` ie)

Daripada Hadis tersebut dapat disimpulkan,mereka yang bersahabat kerana Allah Taala itu akan mendapat 3 perkara iaitu:
1. Dikasihi oleh Allah dan seluruh penghuni langit.
2. Mendapat keredhaan Allah serta ganjaran pahala dan kurnia yang besar dari Allah.
3. Mendapat perlindungan Arasy di hari Akhirat.


MARI HAYATI LIRIK!!!


Kasih Sayang

Album :
Munsyid : DeHearty
http://liriknasyid.com


Umpama air yang mengalir
Sentiasa seiringan satu haluan
Itulah hakikatnya kasih sayang
Yang mekar subur di hati kita

Kasih sayang bak bunga di taman
Harus dijaga dan dibajai
Pastikan ia subur sentiasa
Agar harumannya dapat dirasai

KAsihlah kita sesama manusia
Seperti kasih Baginda pada kita
Abadikanlah di dalam jiwa
Kerana itulah kewajipan kita

Hapuskanlah segala persengketaan
Eratkan kembali persaudaraan
Jalinkan kemesraan antara kita
Syurga abadi menanti di sana

Mari kita rapatkan ukhuwah
Kerana itulah tuntutan agama
Pasti kita akan bahagia
Hidup aman dan sejahtera

lagu&lirik: Syamer, Zul & Azhar

12/14/08

Antara Wasiat-wasiat Luqmanul Hakim..



Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini
bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam
ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan
karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama
TAQWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL
kepada ALLAH.

* Hai anakku; orang - orang yang sentiasa bersedia
untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat
penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar
setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa
menerima kemulian dari ALLAH.

* Hai anakku; orang yang merasa dirinya hina dan
rendah diri dalam beribadah dan taat kepada ALLAH,
adalah orang yang tawadduk kepada ALLAH, sentiasa taqarrubkan diri
kepada ALLAH dan berusaha menghindari maksiat
kepada ALLAH.

* Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu
kerana kesilapan yang dilakukanmu, ingatlah bahawa marahnya
ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

* hindari dirimu dari berhutang, kerana
sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu
hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

*Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang
sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai
ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar-benarnya
( taqwa ), kerana engkau akan terlepas dari
sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

* Hai anakku; seorang pendusta akan segera hilang
air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang
yang buruk akhlaknya akan sentiasa banyak
berkhayal tentang hal-hal yang tidak benar. Ketahuilah,
memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih
mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang
tidak mahu mengerti.

* Hai anakku; engkau telah merasakan betapa
beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat
berat, tetapi lebih daripada semua itu,
adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang
jahat.

*Hai anakku; janganlah engkau mengambil orang
yang jahil sebagai utusan. sekiranya tidak ada orang
yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak
menjadi utusan.

* Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah
dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal
sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat
yang berbahaya.

* Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan,
takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan,
pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan
mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedang kan
menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu
kepada kesenangan duniawi sahaja.

* Janganlah engkau makan sehingga kenyang yang
berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu
kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu
diberikan kepada anjing sahaja.

* Hai anakku; janganlah engkau terus menelan
kerana manisnya barang dan janganlah terus
memuntahkan kerana pahitnya sesuatu barang itu, sesungguhnya
manis belum tentu menimbulkan kebahagiaan dan pahit itu
belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

* Makanlah makananmu bersama sama dengan orang
orang yang bertaqwa dan bermusyawarahlah dengan
para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari
mereka.

* Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya
bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau
tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah
bagaikan orang yang mencari kayu bakar, maka setelah
banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih
mahu menambahkannya.

* Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan
sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura
-pura membuat dia marah.jika dalam kemarahan itu
dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah
engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak
demikian, maka berhati hatilah.

*tuturlah dengan kata-kata yang baik dan semanis wajahmu,
dengan demikian engkau akan
disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap
orang lain yang pernah memberikan barang yang
berharga.

* Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah
dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan
sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang
mengharapkan sesuatu darimu.

* Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku
sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau
mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat
riya' yang akan mendatangkan kehinaan pada dirimu.

* Hai anakku; janganlah engkau cenderung kepada
urusan dunia dan hatimu selalu disusahkanoleh dunia
saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk
dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih
hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

* Hai anakku;peliharalah mulutmu agar tidak
mengeluarkan kata-kata yang keji dan hina serta
kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam
diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu
mendatangkan manfaat bagi orang lain.

* Hai anakku; janganlah engkau banyak ketawa kalau
bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah
engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah
engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu,
janganlah mensia-siakan hartamu.

*Barang sesiapa yang penyayang tentu akan
disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada
berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak
dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan
menyesal.

* Hai anakku; bergaul rapatlah dengan orang yang
alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya
kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan
nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah
dari mutiara katanya bagaikan tanah yang subur
lalu disirami air hujan.

* Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar
keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya
untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia
ini ke bakul sampah kerana nanti engkau
akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.
Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta
meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau
makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah
engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam
dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

10/15/08

peluang kita..

Alhamdulillah...Kita baru sahaja meninggalkan bulan Ramadhan. Bulan yang penuh dengan keberkatan. sabagaimana yang kita tahu, Bulan Ramadhan adalah Bulan yang melatih kita untuk menghadapi sebelas bulan yang mendatang. Bulan yang terkandung di dalamnya satu malam yang mempunyai kelebihan seribu bulan.

Namum begitu apakah kesan Ramadhan ke atas diri kita? Adakah ia benar-benar meninggalkan kesan, daripada amalan yang dilakukan selama sebulan itu? Adakah puasa kita benar-benar melatih dan mendisplinkan diri kita? Atau sebulan yang berlalu hanya meninggalkan kesan lapar dan dahaga.

Maka beruntunglah bagi mereka yang telah menjalankan ibadah pada bulan ini dengan penuh keimanan. Sebagaimana sabda Rasulullah saw:

Yang bermaksud : Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan akan diampunkan dosa-dosa yang telah lalu.

Mungkin Ramadhan yang telah lalu benar-benar meninggalkan kesan yang mendalam kepada sebahagian kita, sehingga menimbulkan perasaan sedih apabila menghadapi perpisahan dengan bulan yang mulia tersebut dan berharap agar bertemu dengannya pada tahun yang akan datang. Kerana kita tidak tahu bagaimana keadaan kita pada masa depan.


Kini tiba pula giliran bulan Syawal, bulan kegembiraan, bulan kemerdekaan dan satu daripada bulan-bulan haji.

Sedang kita bergembira di dalam bulan Syawal ini, bulan kemenangan bagi mereka yang benar-benar dapat menghadapi Ramadhan dengan tabah, kita tidak seharusnya leka dan lalai dalam menyambut kemeriahan suasana hari raya. Kita tidak sepatutnya menganggap bahawa hanya bulan Ramadhan lah bulan untuk kita beribadah.

Jika pada bulan lalu kita telah berjaya mengawal lidah kita daripada melafazkan perkataan dan perbualan yang tidak sesuai, maka seharusnya kita terus mengawalnya sepanjang hayat. Dan jika mata kita dapat dikawal dari melihat dan menonton pemadangan yang keji, ini bukan bererti, selepas Ramadhan kita bebas untuk kembali mengamalkannya.

Mungkin ada di antara kita yang merasakan bahawa terdapat banyak kekurangan yang dilakukan pada bulan Ramadhan yang lalu. Mungkin ibadah di dalamnya tidak dijalankan dengan sempurna dan mungkin terlepas untuk mendapat kelebihan seribu bulan.

Namun sesungguhnya Allah SWT itu Maha Pemurah, sering memberikan peluang untuk hamba-hambanya. Maka terpulanglah kepada Manusia untuk merebut peluang ini.

Di dalam bulan ini terdapat beberapa amalan yang boleh kita lakukan sebagai tambahan, kesinambungan daripada amalan kita pada bulan lalu.

Ibadah tambahan yang dimaksudkan ialah puasa enam. Iaitu berpuasa selama enam hari di dalam bulan Syawal. Samada dilakukan secara berterusan atau berselang-seli , selama mana ia dilakukan di dalam bulan Syawal maka ianya diterima.

Puasa enam hari di dalam bulan Syawal mengandungi beberapa kelebihan . Antaranya, sebgaimana yang diriwayatkan di dalam sebuah hadis yang berbunyi :

Yang bermaksud : Barangsiapa yang berpuasa sebulan Ramadhan, diikuti dengan enam hari dalam bulan Syawal, Seolah-olah dia berpuasa selama setahun.

Maksudnya barang siapa yang telah berjaya mejalankan ibadah puasa pada bulan tersebut selama sebulan kemudian diikuti dengan enam hari pada bulan Syawal maka dia akan dikurniakan pahala seperti orang yang berpuasa selama setahun.

Jika diperhatikan dari hadis tadi, bolehlah kita mengambil kesimpulan bahawa perkara ini bersesuaian dengan firman Allah SWT di dalam surah Al-An'aam Ayat 160, yang berbunyi :

Yang bermaksud : Barangsiapa yang membawa amal yang baik maka bagi (pahala) sepuluh kali ganda. Dan barang siapa yang membuat perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan kecuali yang seimbang dengan kejahatannya. Sedang mereka sedikit pun tidak di aniaya (dirugikan).

Daripada ayat yang dibacakan tadi dapatlah kita fahami bahawa puasa kita di dalam bulan Ramadhan yang lalu selama 30 hari menyamai puasa 10 bulan. Sementara 6 hari pada bulan Syawal pula menyamai dua bulan. Maka genaplah 12 bulan atau pahala seolah-olah setahun berpuasa. Ini diterang di dalam sebuah hadis yang berbunyi :

Yang bermaksud :Allah menjadikan (pahala) setiap kebajikan dengan sepuluh kali ganda pahalanya. Maka sebulan menyamai sepuluh bulan dan enam hari selepas Raya mengenapkan setahun.

Inilah kelebihan yang Allah menawarkan kepada kita untuk kita rebut. Bagi mereka yang mungkin terlepas kelebihan-kelebihan bulan-bulan sebelumnya maka inilah peluang sekali lagi yang tidak sepatutnya dilepaskan.

Puasa enam ini juga ibarat solat Rawatib yang melengkapkan dan menampal kekurangan-kekurangan solat. Maka tentunya terdapat kekurangan yang kita lakukan semasa kita melakukan Ibadah puasa di dalam Ramadhan yang lalu. Maka inilah peluang untuk kita menampal kekurangan puasa kita.

Marilah sama-sama kita menambahkan lagi amal ibadat kita di dalam sebuah lagi bulan yang mempunyai pengertian yang amat besar kepada umat Islam. Semoga segala amalan kita diberkati dan diterima oleh Allah swt. amin..

kalam mujaheedah: syukran ila ustaz lafzul yang byk memberi tazkirah,mau'izoh dan peringatan kpd kami,dan seterusnya dapat dimuatkan dlm blog ini untuk peringatan dan panduan serta rujukan bersama.. :)

9/26/08

sedikit renungan bersama(pesanan dari sahabat ana)


Pejam celik pejam celik, kitasudah pun masuk ke dalam fasa ketiga bulan Ramadhan yang merupakan fasaterakhir bagi bulan mulia ini. Sebagaimana yang telah disebutkan dalam sebuahhadith Rasulullah s.a.w., mafhumnya, Ramadhan itu awalnya rahmat, pertengahannyakeampunan dan akhirnya pembebasan daripada api neraka. Dalam erti kata lain, kita kini berada dalam fasapembebasan daripada api neraka. Apa yang perlu kita renungkan ialah, sejauhmanakah amalan-amalan kita dalam dua fasa yang lepas mampu membebaskan kitadaripada api neraka. Kita juga perlu muhasabah, menilai kembali sejauh manakahkita telah memanfaatkan 2/3 bulan yang penuh berkat ini untuk mengejar rahmatdan keampunan Allah S.W.T.


Fasa ketiga ini jugamerupakan fasa yang paling istimewa kerana di dalam 10 malam terakhir inilah,adanya sebuah malam yg tidak ada tolok banding pada nilainya, sebuah malam yangmenyamai 1000 bulan, Lailatul Qadr. Sepatutnya kita manfaatkan 10 malamterakhir ini dengan sebaik-baiknya, tarawih jangan ditinggalkan, bacaan qurandiperbanyakkan, malam diserikan dengan qiamullail dan zikrullah, iktikaf dimasjid dan sebagainya. Cuba bayangkan jika seorang doktor bekerja cuma utk satumalam, tapi mendapat bayaran gaji 1000 bulan. Di Malaysia sekarang pendapatanseorang doktor biasa di hospital kerajaan ialah lebih kurang RM3000, kalau 1000bulan maknanya RM3 000 000, mana ada hospital yang cukup gila nak bayar sebanyak tu untukkerja selama satu malam. Begitulah perumpamaannya pada betapa besarnya nikmatyang Allah S.W.T. tawarkan pada malam Lailatul Qadr, bahkan lebih besardaripada seluruh dunia dan isinya. Adalah amat bodoh diri kita ini jika kitatidak memanfaatkan peluang yang cuma datang setahun sekali ini, kalau nakdiharapkan tahun hadapan, entah kan sempat atau tidak, hanya Allah Azzawajallayang tahu.

\
Sahabat-sahabat ygdikasihi dan dirahmati Allah sekalian, Ramadhan sebenarnya bukan sekadar sebuahbulan untuk kita berpuasa dan mengekang hawa nafsu. Bahkan, Ramadhan sebenarnyasebuah madrasah utk mendidik jiwa dan hawa nafsu kita, sebuah bulan utkmentarbiyah(mendidik) diri kita agar menjadi seorang mukmin yang lebih baiktatkala berakhir Ramadhan tersebut. Seorang muslim yang menghayati Ramadhannyaakan menjadi seorang insan yang mempunyai ‘nafsul mutmainnah’, iaitu nafsu yangtenang, nafsu yg mengikut kata-kata jiwa dan akal dalam meningkatkan imankepada Allah S.W.T. Rugilah kita jika ketika berakhirnya Ramadhan, kita kembalimenjadi seorang muslim yang tak dapat mendidik hawa nafsu kita untuk menjadi‘nafsul mutmainnah’. Rugilah juga diri kita jika tidak memanfaatkan peluangmenyambut Ramadhan di Mesir, bumi Anbiya’ ini, yang mana Ramadhan di sini jauhlebih ‘hidup’ berbanding Ramadhan di tanah air kita, Malaysia. Dan lebih teruklagi, celakalah kita jika tatkala berakhirnya Ramadhan ini, kita tidak mendapatkeampunan daripada Allah S.W.T. Jangan kita lupa, Rasulullah telah mengamiinkandoa malaikat Jibril yang berbunyi(mafhumnya), “Celakalah golongan yg bilaberakhirnya Ramadhan, mereka tidak mendapat keampunan daripada Allah S.W.T.”.Mahukah anda tergolong dalam golongan yg didoakan kecelakaannya oleh MalaikatJibril a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w.??? Na’uzubillhi minzalik.


Harapan ana kepada diri sendiri dan sahabat- sahabat sekalian,marilah kita bersama menginsafi,hargai setiap erti perjuangan dan perbuatan agar kita mendapat ganjaran dari Allah swt dengan sebaiknya,moga jua malam lailatul qadar dapat kita berjumpa dan dapat beramal dimalamnya sepenuh...insyaalah..Selamat menyambut lebaran aidilfitri hari raya dalam islam hari penuh kemenangan bagi umat islam...salam aidilfitri maaf zahir dan batin buat saudara-saudara sekalian dimana jua berada tanpa kira lapangan dan tempat...amin...

9/17/08

buat sahabat seperjuangan


Diriwayatkan daripada Saad bin Ubadah,daripada Rasulullah SAW. bersabda:

''barangsiapa yang membaca Alqur'an kemudian melupakannya, dia bertemu dengan Allah AZZA WAJALLA pada hari qiamat dalam keadaan kudung''
na'uzubillah..



ya Allah..
bantulah kami dalam untuk mengingati kalamMu..
moga kami dijauhkan dari fitnah yang menyesatkan..
Alqur'an milikNYA..
berjaya memilikinya, bukanlah di nilai dengan masyinya sewaktu imtihan,
tetapi sejauh mana kita mentadabbur ayatnya,
jua sejauh mana kesabaran kita mengaplikasinya sebagai panduan hidup..

kalam mujaheedah: buat sahabat2 semester 5 diploma tahfiz qiraat maahad tahfiz negeri pahang,k.una,k.uni,k.tiqah,k.fadhilah,k.aisyah dan zainab..jua yang berada di darul quran jakim,dhabitah,lina,nadia,sumayyah,qatrunnada..salam juang dari ana..najah fi imtihan, insya Allah.. :)

8/28/08

ahlan ya Ramadhan

Nasihat Ramadhan
Album : Munsyid : Nadamurnihttp://liriknasyid.com

bulan ramadhan bulan bertuah
bulan ibadah bulan mujahadah
bulan rahmat bulan maqfirah
bulan al quran dan lailatulqadar


besar ramadhan dgn puasa
diwaktu malamnya tambahkan ibadah
bacalah al quran bykkanlah sedekah
tarwaih kerjakanlah walaupun sunnat

pelihara mata jagalah telinga
kawalah lidah dari yg sia-sia
fikirkanlah yg mendatangkan faedah
hubungkan hatimu dgn Allah

zikir selawat doa panjatkan
pahala ramadhan diganda-gandakan
jgn lupakan jgn lalaikan
ramadhan tiba setahun sekali

bulan ramadhan bayarlah fitrah
untuk membersihkan hati dan diri
sebagai bantuan kpd yg susah
agar mereka gembira dihari raya

Allahu ya Allah
kepada Mu kami beriman
kerana Mu kami berpuasa
di bulan ini bulan yang mulia
kami mohon rahmat ya Allah
ke ampunan Mu wahai Tuhan

bykkan iktikaf disepuluh hari terakhir
lailatulqadar berlaku dimalam itu
kitakan mendapat pahala yg besar
seperti beribadah seribu bulan

kalam mujaheedah: salam menyambut ramadhan buat sahabat-sahabat..sama-sama kita manfaatkannya..

Renungan buat muslimah

Tercipta engkau dari rusuk lelaki,
bukan dari kaki untuk di alasi,
bukan dari kepala untuk dijunjung,
tapi dekat di hati untuk dilindung,
dekat jua dihati untuk dikasihi,
engkau lah wanita hiasan duniawi…

Indahnya ciptaan yang maha KUASA,Angin bertiup tenang,sinaran mentari lembut menerangi alam.tapi sayang, semua itu tidak dapat memadamkan kegelisahan hati sebiji epal yang berada nun dipucuk.
Sejak seminggu yang lalu,epal itu asyik berfikir,mengapa aku masih tidak dipetik orang?kulitku licin mulus,warnaku merah bersinar.siapa yang memandang pasti akan terbakar seleranya.pasti mereka terbayang betapa manisnya rasaku.tapi..kenapa aku masih tidak dipetik orang???

Epal tersebut memandang kebawwah,hairan. Kenapa manusia memilih rakan-rakannya yang berada dibawah sana,bukankah mereka tidak mendapat angina yang paling bersih dan cahaya yang paling murni seperti aku yang berada dipuncak ini?
Bukankah rakan-rakanku itu ada yang telah dirosakkan serangga?

Epal tersebut bingung memikirkan rakan-rakanya yang telah pun disentuh dan dibelek-belek yang menjadi pilihan manusia,bukan dirinya yang masih belum tercemar dan dicuit orang.apa kekurangan diriku?

Perasaan rendah diri mula bertandang.makin lama makin menebal,diselangi rasa bimbang dan kecewa,murungnya tidak tertanggung lagi.lalu epal tersebut menggugurkan dirinya ke tanah. Apabila sudah berada dibawah,hatinya ceria bukan kepalang.sedetik lagi aku bakal dipilih manusia,warna merahku yang berkilau dan kulitku yang licin mulus ini pasti mencairkan liur mereka.

Epal tidak sabar menanti manusia yang bertuah itu,malangnya hari semakin tua, tiada seorang pun yang datang mengambilnya.rakan-rakannya yang masih tergantung dan mudah dicapai tangan juga yang menjadi pilihan orang,yang sudah dibelek-belek,dicuit-cuit dan disentuh-sentuh juga yang menjadi buruan..epal yang tadinya gembira, kini bertukar menjadi risau,dan dari risau menjadi sedih…
Siang berganti malam,hari berganti minggu..

Kasihan…. Akihirnya epal tersebut busuk ditanah menjadi habuan ulat dan serangga perosak..

Wanita itu ibarat epal, epal yang tidak berkualiti amat mudah dipetik berbanding epal yang berkualiti,berada dipuncak..sukar dicari..susah dipetik payah digapai..

Mahkota seorang wanita adalah sifat malu,apabila hilang sifat malu, maka hancurlah maruahnya.. mereka sagguh menjatuhkan martabatnya yang tinggi supaya senang dijamah orang seperti rakan-rakannya yang lain…

Firman al-Khaliq`` boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagi kamu,Dan boleh jadi kamu menyukai Sesutu padahal ia buruk bagi kamu’’ [al-baqarah:216]

p/s: islam meletakkan martabat wanita terlalu tinggi tapi sayang… tak ramai yang menghargainya…(peringatan buat diriku yang lupa).

8/7/08

qolil an syaaban...

Sebuah hadis yang memberi perangsang kepada kita umat Islam supaya mengikut sunah Rasulullah saw.
1. Dari Ummu Salamah meriwayatkan bahawa beliau tidak pernah melihat Rasulullah Rasulullah saw berpuasa dalam setahun sepenuhnya kecuali bulan Syaaban. Kemudian baginda terus menyambung puasa Ramadan.
2. Al-Nasai dari Ummu Salmah berkata: ''Aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa dua bulan berturut-turut kecuali bulan Syaaban dan Ramadan.
3. Aishah pula meriwayatkan bahawa Rasulullah berpuasa bulan Syaaban kesemuanya.

Berkenaan dengan kelebihan Nisfu Syaaban iaitu malam pertengahan bulan Syaaban pula kita boleh dapati melalui hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Habban dalam kitab al-Sahihnya, daripada Muaz bin Jabal r.a. bahawa Nabi saw bersabda yang maksudnya: Allah swt melihat kepada hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban dan Allah akan memberikan pahalanya kepada seluruh hambanya melainkan mereka yang melakukan kesalahan syirik dan orang yang menyebarkan fitnah.

Dalam hadis yang lain sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amru bin al-As bermaksud: ''Allah swt memandang kepada makhluk-Nya pada malam Nisfu Syaaban, lalu diampuni dosa hamba-Nya kecuali dua golongan, iaitu orang yang membunuh diri dan orang yang menyebarkan fitnah.

Hadis-hadis ini menggambarkan kepada kita kelebihan bulan Syaaban yang sungguh istimewa. Ibadat mesti digandakan sebagaimana yang dibuat oleh Rasulullah yang membanyakkan puasa sunat. Hadis tersebut juga menunjukkan bahawa Allah swt sedia memberi keampunan kepada hamba-hamba-Nya yang bertaubat.


Syaaban bermaksud berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraisy pada waktu itu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.
Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya.

Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya,
"Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?" Para sahabat menjawab, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui" Sabda Rasulullah SAW, "Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali." (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).



Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:

  • Memperbanyakkan puasa sunat Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah SAW. lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.

  • Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

  • Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

  • Bertaubat Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

8/1/08

Baitul maqdis..

MUNGKIN ada pihak bertanya, Apakah hikmah Allah SWT tidak mikrajkan
Nabi s.a.w. dari Masjid al-Haram di Makkah terus ke langit, tanpa melalui
Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis?


Sesungguhnya Masjid Al-Aqsa di Baitul Maqdis itu mempunyai nilai yang sangat tinggi di sisi Allah SWT, andainya Nabi s.a.w. dimikrajkan terus dari Masjidil Haram di Makkah tanpa singgah di Masjidil-Aqsa, maka sukar bagi umat Muhammad untuk memahami sejauh mana
kelebihan masjid tersebut. Apabila ia dikaitkan dengan peristiwa israk mikraj dan
Nabi s.a.w. mendirikan solat di masjid Al-Aqsa bersama para nabi yang lain,
maka umat muslimin boleh merasai kehebatan dan kelebihannya melalui
peristiwa tersebut.

Hikmah kedua Nabi s.a.w. diisrakkan ke Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis ialah
untuk menjelaskan tentang hubungan antara Nabi Isa a.s. seorang Nabi dan
Rasul Allah mempunyai hubungan rapat dengan masjid tersebut, antara perkara
yang diwahyukan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai
hubungan rapat dengan Nabi Isa a.s..

Berasaskan hubungan rapat antara Nabi Muhammad s.a.w. dengan Nabi Isa a.s.
bahawa kedua rasul itu membawa ajaran yang satu iaitu Islam yang berasaskan
aqidah keTuhanan yang Esa. Dengan hujah dan dalil itu menunjukkan bahawa
kedua-dua umat Nabi Muhammad s.a.w. dan Nabi Isa a.s. adalah dari rumpun
aqidah yang sama. Sewajarnya mereka tetap bersatu mendokong ajaran tauhid
yang sama. Kerana Tuhan yang menurunkan wahyu kepada Nabi Muhammad
s.a.w., maka Tuhan itu juga yang menurunkan wahyu kepada Nabi Isa a.s.. Dan
sewajarnya juga mereka menolak aqidah treniti hasil penyelewengan para paderi
yang berkepentingan.

Sebab itu dalam peristiwa israk mikraj itu Nabi diperintah singgah mendirikan
solat di Masjid Al-Aqsa, seolah-olah Nabi s.a.w. singgah ke rumah saudaranya
Nabi Isa a.s., maka sudah sewajarnya ummat kedua-dua Nabi dan Rasul
berkenaan tidak bercanggah pendapat dan jauh sekali dari sifat permusuhan.
Hakikatnya bukan saja hubungan rapat antara Nabi Muhammad s.a.w. dengan
Nabi Isa a.s. sahaja, bahkan Nabi Muhammad rapat dengan semua nabi-nabi
dan rasul. Kerana peristiwa israk mikraj itu juga telah menemukan Nabi
Muhammad dengan nabi-nabi dan rasul terdahulu. Justeru itu umat para
nabi-nabi dan rasul itu tidak patut mereka berperang sesama sendiri,
memandangkan bahawa nabi-nabi dan rasul mereka begitu baik hubungan
dengan Nabi Muhammad s.a.w.. Jika para nabi itu bersatu mendokong aqidah
tauhid, maka tiada alasan umat para nabi itu berpecah dari segi aqidah. Mereka
mesti bersatu dalam aqidah tauhid, sebaliknya menolak semua fahaman karut
ciptaan para paderi.

Dengan demikian juga menjadi dalil tentang bagaimana perlunya umat Islam
berfahaman begitu di setiap masa, iaitu wajib menjaga bumi suci Baitul Maqdis
dan mengawal dari gangguan pihak-pihak yang tamak dan juga puak-puak
musuh agama Allah iaitu agama tauhid. Seolah-olah Allah SWT memberi isyarat
kepada umat yang berpegang dengan ajaran Islam dan aqidah yang murni itu,
supaya jangan merasa lemah, takut dan bacul di depan Yahudi yang bertekad
untuk terus menguasai Baitul Maqdis dan bumi Palestin, kerana ia adalah bumi
para anbiya. Seluruh umat para nabi khususnya umat nabi yang terbabit dalam
peristiwa israk mikraj mestilah menaruh azam untuk merampas kembali bumi
Baitul Maqdis dan Palestin, untuk diserahkan kembali kepada rakyat Palestin
yang beriman.

Mengapakah suatu ketika dahulu "Salahuddin Al-Ayubi" bersama tentera Islam
bermati-matian mempertahankan Baitul Maqdis , ketika diserang oleh tentera
Salibiah Eropah. Sedangkan Salahuddin Al-Ayubi bukan rakyat Arab Palestin,
beliau adalah dari keturunan Kurdi, satu bangsa yang mendiami utara Iraq yang
bersepadan dengan Turki. Beliau berjaya menumpaskan serangan tersebut,
malah berjaya menghalau saki baki tentera kristian itu dari bumi Palestin.

Apakah yang mendorong beliau bertindak demikian, dan tidak menyerahkan
urusan mempertahan kota Baitul Maqdis itu kepada rakyat Palestin untuk
mempertahankan tanah air mereka sendiri? Sebaliknya Salahuddin Al-Ayubi
ketika dipenghujung hayatnya telah berpesan supaya segala pakaian penuh
berdebu yang digunakan semasa berperang, agar dimasukkan di dalam liang
kubur dan ditanam bersama jenazahnya. Dengan tujuan supaya menjadi saksi
bahawa beliau telah menghabis segala tenaga dan fikiran untuk mengetuai tentera
Islam bagi mempertahankan Baitul Maqdis dari serangan tentera Kristian
Eropah.

Sesungguhnya yang mendorong Salahuddin Al-Ayubi bertindak demikian ialah
kerana didorong kesedaran yang tinggi untuk mempertahan kota suci iaitu kota
yang telah menemukan Nabi Muhammad s.a.w. dengan para anbiya yang lain,
khususnya dalam peristiwa Israk mikraj. Sebagai seorang Islam beliau
berkeyakinan bahawa apabila bumi suci Baitul Maqdis itu diganggu oleh
golongan kuffar, adalah menjadi kewajipan kepadanya dan juga umat Islam
seluruhnya bangun untuk mempertahankan atau membebaskan bumi tersebut
dari cengkaman musuh Allah SWT itu, tidak kira sama ada mereka orang
Palestin ataupun bukan.

Empat puluh tahun selepas peristiwa itu, Lord Olenby yang mengetuai pasukan
salibiah berjaya memasuki semula kota Baitul Maqdis, dia pergi ke kubur
Salahuddin Al-Ayubi dan menginjakkan kakinya ke atas kubur Salahuddin
sambil berkata: "Sekarang aku datang semula ke sini." alangkah baculnya ketua
tentera salibiah itu, dia hanya berani berdepan dengan Salahuddin yang telah
mati, dengan mesej bahawa pihak salibiah sentiasa menyimpan dendam terhadap
Islam. Bagi Salahuddin Al-Ayubi, beliau telah melaksanakan tanggungjawabnya
mempertahankan kota suci terletaknya Masjid al-Aqsa yang mulia, tempat Nabi
Muhammad s.a.w. mendirikan solat dua rakaat dalam peristiwa Israk dan
Mikraj.

Di Baitul Maqdis itu juga Nabi s.a.w. melepasi satu ujian, ketika Jibril
menghidangkan dua bejana, satu berisi arak dan satu lagi berisi susu. Nabi
s.a.w. mengambil bejana berisi susu dan meminumnya. Ketika itu Jibril berkata:
"Sesungguhnya engkau telah membuat pemilihan yang menepati fitrah
manusia."Susu adalah minuman yang bersifat fitrah amat serasi dengan
kehendak naluri manusia, secara fitrah manusia bukan makhluk yang
memerlukan minuman arak yang memabukkan itu. Apabila Nabi s.a.w. memilih
susu sebagai minuman yang serasi dengan fitrah manusia, maka demikian pula
kedudukan Islam yang dibawa oleh Nabi s.a.w. adalah ajaran agama yang
memenuhi keperluan fitrah manusia. Tidak terdapat dalam Islam satu perkara
pun yang bercanggah dengan naluri dan tabi'e manusia.

Semua peraturan yang terdapat dalam Islam, sama ada peraturan ibadat yang
menghubungkan manusia dengan Tuhan, peraturan muamalat yang membabitkan
urusan ekonomi, peraturan munakahat yang mengatur urusan nikah dan
kekeluargaan, peraturan jenayat yang melibatkan undang-undang hudud, qishash
dan seumpamanya. Apa jua yang dikehendaki oleh Islam semuanya sesuai
dengan naluri dan kemahuan manusia. Sekiranya fitrah yang ada pada hati dan
naluri manusia itu ibarat manusia, maka Islamlah pakaian bagi manusia itu yang
benar-benar memenuhi saiz ukuran dan keperluan.

Agama selain dari Islam bukan pakaian manusia, kerana ada peraturan dalam
agama tersebut yang bercanggah dengan naluri dan kehendak manusia. Contoh,
ada agama yang melarang paderi atau sami mereka berkahwin, sedangkan
kahwin adalah naluri manusia. Naluri ingin kahwin tidak dapat dibendung di
kalangan paderi dan sami, lantaran itu golongan tersebut terpaksa melakukan
zina disebabkan kononnya peraturan melarang mereka berkahwin. Ada agama
yang mengharamkan riba di kalangan mereka, tetapi menghalalkan amalan riba
kepada penganut agama lain. Amalan ini tidak sesuai dengan naluri manusia
lantaran ia bercanggah dengan konsep keadilan, kerana manusia secara
kehendak semula jadi ingin dilayan dengan adil.

Allah SWT menganugerahi agama Islam kepada manusia kerana ia adalah suatu
keperluan rohani dan jasmani manusia, menolak Islam sama ertinya membiarkan
roh dan jasad dalam kebuluran, pada hal roh dan jasad membenci kebuluran.

PERANAN MUSLIMAH SEBAGAI DAIEAH

Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah s.a.w

Penglibatan muslimah di dalam gerakan dakwah adalah merupakan sesuatu yang tidak dapat dinafikan lagi. Contoh yang dibuktikan oleh muslimah yang terdahulu seperti saiyidatina Khadijah binti Khuwailid sebagai manusia pertama yang menyahut seruan Iman dan Islam, saiyidatina Aisyah sebagai gedung ilmu dan pusat sumber maklumat, Ummu Ammarah Nusaibah binti Ka'ab yang bermati-matian di medan Uhud dan Sumaiyah Ali Yaasir sebagai orang yang pertama mendapat gelaran syahid adalah bukti yang jelas bahawa peranan muslimah adalah jauh lebih luas dari hanya sekadar beroperasi di dalam rumahnya.

Fenomena yang mengancam pemikiran ramai manusia dalam memisahkan peranan muslimah di dalam medan perjuangan Islam adalah merupakan sebahagian dari gejala rawathib al jahiliyyah (karat-karat jahiliyyah) dan juga rawathib al isti'mariyah (karat-karat penjajahan) yang begitu dominan di seluruh pelusuk dunia Islam. Akibat dari gejala ini, salah faham terhadap Islam berlaku dan Islam ditohmah sebagai satu ajaran agama yang menindas dan memperlekehkan kaum wanita.

Sifat Islam sebagai Deen ul Fitrah (agama fitrah) yang datang untuk menjadi panduan kepada manusia samada lelaki mahupun perempuan adalah merupakan satu bukti yang nyata bahawa tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini dipikul bersama oleh muslimin dan muslimat. Kebanyakan perintah-perintah yang terdapat di dalam Al-Quran adalah bersifat umum yang merangkumi lelaki dan perempuan dan Islam tidak sama sekali pun membezakan antara mereka dari segi tanggungjawab di atas muka bumi mahu pun pembalasan di akhirat nanti.

Setelah kita berusaha untuk membentuk diri kita dengan sesempurna mungkin untuk memikul tanggungjawab ini, setiap individu muslimah mestilah berusaha untuk memanggil ke arah perlaksanaan cita-cita Iman dan Islam tadi ke dalam realiti. Keindahan dan kesempurnaan Islam tidak akan terbukti kalau hanya setakat teori dan cita yang tidak dicernakan ke dalam waqi' (realiti). Tugas mencernakan ajaran Islam dan mengajak manusia bersama untuk beriman inilah yang dikenali sebagai da'wah.

Di dalam konteks da'wah, di sana ada 3 marhalah (peringkat) yang mesti dilalui untuk menjamin keberkesanan usaha yang dilakukan. Marhalah2 tersebut adalah marhalah ta'rif (pengenalan), marhalah takwin (pembentukan), marhalah tanfiz (perlaksanaan). Di sini kita akan cuba menghuraikan peranan muslimah sebagai da'ieah dalam mengisi ketiga-tiga marhalah tadi.

1. Marhalah Ta'rif

Yang dimaksudkan sebagai ta'rif adalah pengenalan dalam konteks penyediaan individu muslimah yang faham, beramal dengan apa yang difahaminya dan seterusnya berjihad dan beristiqamah pula dalam jihadnya. Untuk mengisi tuntutan ini maka hendaklah setiap muslimah tadi berusaha untuk:

1.1) Melahirkan insan yang bertaqwa kepada Allah azza wa jal dengan pembentukan iman dan aqidah yang benar. Proses ini berlaku apabila muslimah tadi berusaha dan bersungguh dalam ibadat dan hubungannya dengan Allah azza wa jal melalui ibadat dan ketaatan seperti yang telah diwajibkan.

1.2) Melahirkan insan yg faham akan konsep Iman dan Islam yg menyeluruh sepertimana firman Allah azza wa jal: "Wahai orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan janganlah kamu mengikut jejak-jejak syaitan". Surah Al Baqarah ayat 208.

1.3) Melahirkan insan yang memiliki as syakhsiyah al islamiyyah (personaliti sebagai seorang Muslim) yg contoh ikutannya adalah Rasulullah SAW. Syakhsiyah ini adalah berbentuk kamil wa mutakamil (lengkap lagi melengkapi) dan setiap penda'wah hendaklah menyedari bahawa kita sekarang sedang membawa risalah dan setiap gerak geri kita adalah diperhatikan. Pastikanlah bahawa syakhsiyah kita tadi tidak akan menimbul fitnah terhadap Islam yang hendak kita bawa dan tarbiyyah yang sedang kita lalui.

2. Marhalah Takwin

Setelah menjalani proses ta'rif, muslimah hendaklah berpindah pula kepada marhalah takwin. Di dalam marhalah ini mad'u (mereka yang dida'wahkan) hendaklah dibawa mengenali konsep amal jamaie (beramal dan bergerak dalam bentuk jamaah). Islam tidak pernah dan tidak akan dapat ditegakkan oleh individu atau pengasingan diri dari masyarakat. Individu tadi hendaklah memiliki dan mengujulkan intima' dan iltizam (commitment) yang menyeluruh terhadap Islam, da'wah dan harakah Islamiyyah (gerakan Islam).

Dalam peringkat ini hendaklah dibentuk sifat masuliyah fardiyah (tanggungjawab) yang tinggi. Masuliyah ini adalah masuliyah yang melahirkan sifat muraqabah (merasakan bahawa Allah sentiasa memerhatikannya) yang akan mengakibatkan individu tadi jujur pada dirinya, jujur pada Allah dan jujur pada perjuangan yang didokonginya. Kita tidak mahu dalam marhalah ini akan timbul permasalahan furu' (cabang) dibawa menjadi isu yang mengakibatkan kita menjadi golongan al mutasaqitin (golongan yang gugur).

Dalam marhalah ini kewujudan baitul muslim (rumah tangga Islam) sebagai nucleus terpenting dalam gerakan Islam adalah merupakan satu tuntutan. Muslimah berperanan untuk memastikan rumahtangganya hidup dalam suasana Islam dalam semua aspek. Dalam hubungan ini Muslimah berperanan untuk menjadi zaujah as solehah (isteri yang solehah), yang taat dan pendorong utama kepada perjuangan Islam suaminya dan juga berperanan besar untuk memastikan tarbiyatul aulad (pendidikan anak-anaknya) berjalan dalam suasana yang Islamic.

3. Marhalah Tanfiz

Marhalah ini adalah marhalah yang terpenting yang merupakan ujian sebenar terhadap commitment seseorang muslimah terhadap pengisian dan kefahamannya terhadap Islam. Islam yang hanya sekadar diteorikan tidak akan mendatangkan sebarang hasil. Dalam marhalah ini, 3 unsur utama yang harus diperhatikan adalah:

3.1 Al Iman al 'amiq: Iman yang mendalam.

3.2. Tanzim ad daqiiq: Penyusunan organisasi gerak kerja yang teratur lagi menyeluruh.

3.3. Al amal mutawasil: Kerja dan komitmen yang dibuat berterusan dan bukan hanya kerana masa yang tertentu, kawan atau suasana.

Dalam marhalah ini, muslimah tidak lagi dapat menyendirikan diri untuk membawa risalah Islam. Panduan Al Quran dengan jelas memerintahkan pejuang Islam untuk berada dalam satu saf yang tersusun rapi:"Sesungguhnya Allah mengasihi mereka yang berjuang di jalanNya dalam satu saf seolah-olah batu-bata yang tersusun rapi..." AS SAFF:

3.Marhalah ini mengajak muslimah untuk keluar di tengah-tengah medan dan bersama mengangkat panji-panji Islam untuk ditegakkan di tengah-tengah kejahilan ummah. Marhalah ini adalah marhalah muwajahah (berdepan) dengan realiti perjuangan da'wah yang akan mengajak kepada pengorbanan yang sebenarnya. Tidak ada di sana sebarang perjuangan yang tidak ada pengorbanan. Pengorbanan dalam da'wah adalah terlalu luas dan banyak bidangnya yang mengajak kita untuk mengurus dan mentadbir diri kita ini dengan sebaik-baik tanzim.

Setelah kita melihat segala tuntutan ini dengan jelas menunjukkan bahawa tanggung jawab yang ada di bahu kita adalah lebih banyak dari kemampuan yang kita miliki, maka dengan demikian hadith Rasulullah SAW: "Ilzim jama'tul muslimin wa ima mahum"; Lazimkanlah diri kamu dengan jemaah Islam dan Imam (pimpinan) mereka, adalah merupakan satu komitmen yang jelas mengajak kita semua untuk bersatu bersama jemaah.

Ikrar sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah akan hanya teruji kalau kita bersama dengan harakah Islamiyyah. Perjuangan yang tidak bersifat haraki adalah perjuangan yang tidak menepati contoh yang dibawa oleh Rasulullah SAW dan cita-cita Islam tidak akan tercapai kalau kita hanya menyatakan bahawa Islam itu benar, indah dan sempurna tetapi kebenaran, keindahan dan kesempurnaan itu tidak kita jihadkan dan kita da'wahkan.

wallahu taala a'lam...

coretan buat wanita..

Allah Swt mengutus 124 ribu Nabi dan Rasul tak ada satu orang pun dari kalangan wanita, tapi tak ada seorang nabipun terkecuali Adam a.s yang lahir MELAINKAN dari rahim wanita, begitu mulianya seorang wanita sehingga dari rahimnya Allah swt hadirkan kekasih-kekasih Allah Swt yang membawa risalah demi mencapai kehidupan yang harmoni didunia dan akhirat.

Nabi saw bersabda : “ Wahai sekalian wanita, sesungguhnya yang paling baik diantara kalian akan memasuki surga sebelum orang yang paling baik di antara lelaki. Mereka akan mandi, dan memakai minyak wangi dan menyambut suami-suami diatas keledai-keledai merah dan kuning. Bersama mereka anak-anak kecil, mereka seperti batu permata yang berkilau”

Bahkan Rasulullah bersabda : “ Sampaikanlah kepada seluruh wanita yang kamu jumpai, bahwasanya : “Taat kepada suami dengan penuh kesadaran, maka pahalanya seimbang dengan pahala perang membela agama Allah Swt, tetapi sedikit sekali dari kamu sekalian yang mau menjalankannya”
* Seoarang wanita solehah adalah lebih baik dari pada 70 orang wali, seoarang wanita yang jahat lebih buruk dari pada 1.000 orang lelaki yang jahat.
* Isteri yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang maka Allah akan memandangnya dengan pandangan rahmat.

* Seorang wanita yang menyusui anaknya hingga cukup tempoh iaitu 2 ½ tahun, maka malaikat-malaikat di langit akan mengkhabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
* Sungguh burung-burung diudara , ikan-ikan dan malaikat dilangit meminta keampunan untuk seorang isteri yang berbakti kepada suaminya selama ia sentiasa dalam kerelaan suaminya.
* Siapa saja isteri yang meninggal dunia, sedang suaminya ridha terhadap pemerergiannya, maka ia akan masuk syurga.
* Bila seorang suami pulang kerumah dengan perasaan gelisah, dan isterinya menghiburnya maka isterinya akan mendapatkan pahala jihad.
* Bila seorang wanita, mengerjakan dan menjaga solatnya, berpuasa pada bulan ramadhan, menjaga amanah suaminya dan mentaati suaminya, Allah Swt akan memberikan izin padanya untuk memasuki syurga melalui pintu mana saja yang disukainya.
* Bila seorang wanita hamil solat 2 rakaat adalah lebih baik dari pada 80 rakaat wanita yang tidak hamil.
* Bila seorang wanita tidak dapat tidur kerana sakit dan menyusukan anaknya, Allah Swt akan mengampuni seluruh dosa-dosanya dan mendapatkan pahala 12 tahun ibadah.
* Bila seorang wanita menyapu rumahnya dengan berzikir maka Allah Swt akan memberikan pahala meyapu Ka’bah.
* Bila seorang wanita hamil , sehingga dia melahirkan anaknya, Allah Swt akan memberikan pahala sebagaimana ia berpuasa pada siang hari dan solat sepanjang malam.
* Bila seorang wanita meninggal diantara 40 hari setelah melahirkan anaknya, ia mendapatkan pahala syahid.
* Bila seorang wanita mendorong suaminya keluar dijalan Allah swt, dan dia dapat menerima dengan ikhlas segala kesulitan yang disebabkan ketidaan suaminya, maka ia akan memasuki syurga 500 tahun lebih dulu dari suaminya. Dan 70.000 malaikat akan menyambutnya , dan ia akan menantikan suaminya di surga.
* Bila seorang anak menangis di malam hari, dan ibunya tidak marah tetapi membujuknya, ia akan mendapatkan pahala satu tahun Ibadah.
* Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah Swt di akhirat tetapi Allah Swt datang sendiri kepada wanita yang menjaga auratnya, iaitu memakai purdah didunia secara istiqomah.
Begitu mudahnya seorang wanita mendapatkan keredhaan Allah Swt mana kala dia taat kepada suaminya , tentunya ketaatan disini dalam batasan-batasan Agama , kerana mana kala seorang suami sudah melanggari apa yang digariskan agama maka tidak ada lagi ketaatan bagi seorang wanita. Kerana “Tidak ada ketaatan kepada mahluk dalam menderhakai AL-Khalik”

Sebagaimana kisah Asiah isteri Fir’aun. Di tengah-tengah kaum yang memusuhi Allah dan Rasul-Nya, ia tetap berpegang teguh kepada Allah Swt, walaupun untuk menjaga keimanan tersebut , ia harus menerima kematian ditangan suaminya sendiri, iaitu Fir’aun la’natullahu ‘alaihi. Rasulullah saw bersabda bahawa wanita yang terbaik dan paling sempurna adalah Asiah isteri Fir’aun dan Maryam.

Syekh Ibarahim Ali mengatakan seorang wanita jika sudah dominan dalam kehidupan pria, maka ia akan menjadi buah hati dan ruhnya. Bahkan akan menjadi segenap badan dan perasaan pria. Semua tindakan kebaikan atau kejahatan yang dilakukan oleh seorang pria, karena dorongan wanita.
fikiran dan amal para wanita muslimah akan ikut serta berhembus dengan angin, mengalir dengan air, menyatu dengan tanah, tanpa memerlukan kenderaan untuk membawanya, tanpa memerlukan tenaga untuk mengangkutnya. Kebaikan yang akan merebak atau kejahatan.. Semua tergantung kepada amalan para wanita.

Dalam buku Ya binti waya ibnii , Ali Atthonthowi menulis :

“Wahai puteriku, pintu kebaikan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada ditanganmu. Jika engkau meyakininya dan engkau berusaha memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah dan menjadi baik.
Engkau benar puteriku, bahawa kaum pemuda lah yang pertama melangkah menempuh jalan dosa, bukan wanita, tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah maju”

Sekarang sudah jelas dengan apa dan bagaimana seharusnya kita bersikap, wanita akan mejadi baik ketika para pemuda dapat mengarahkan wanita kearah kebaikan, selama dari pihak pemuda tidak mempunyai keinginan kearah tersebut maka segala bentuk perbaikan akan sia-sia...

7/21/08

Fadhilat Wudhuk

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini" .
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Penjelasannya :
Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah
Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri
Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan
Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri
Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.
Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll
Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali
Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?" Maka jawabnya Rasulullah saw, "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'." Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri. Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa? Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam? Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam? Bersyukurlah dan bertaubat selalu.

7/18/08

7 ayat-ayat cinta

sabda Rasulullah S.a.w

barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan..

1.bismillahhirrahmannirrahim: pada setiap kali hendak melakukan sesuatu.

2.alhamdulliah:pada setiap kali habis melakukan sesuatu.
3.astagfirrullah:jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk.

4.insyaallah:jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

5.lahaulawalaquataillahbillah:bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.

6.innalillah:jika menghadapi musibah atau melihat kematian.

7.laailaahaillallah:bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya.amalkanlah selalu moga-moga kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Perihal Kisah Disebalik Solat 5 waktu...

Ali bin Abi Talib r.a berkata :"Sewaktu Rasullullah S.A.W duduk bersama para sahabat muhajirin dan ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata :
' Ya Muhammad, kami hendak tanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa A.S. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.'
Lalu Rasullullah S.A.W. bersabda: 'Silakan bertanya.
Berkata orang Yahudi: "Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.

Sabda Rasullullah S.A.W.:'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada tuhanNya, Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam A.S. memakan buah Khuldi, Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam A.S., maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengabulkan permintaannya. Sembahyang Isya' itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul-Rasul sebelumku. Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari, ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya tiap orang kafir.

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka mereka berkata: 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.

Rasullullah S.A.W bersabda: 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan, sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam, orang mukimin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.

'Sabda Rasullullah S.A.W. lagi: 'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam A.S. memakan buah Khuldi. Orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.

'Setelah itu Rasullullah S.A.W. membaca ayat yang bermaksud: 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan, sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam A.S. diterima. Seorang mukimin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu dari Allah maka Allah akan perkenankan.

'Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Sembahyang Isya' (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isya' berjamaah, Allah S.W.T. haramkan dari terkena nyalanya api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titi sirath.

Sabda Rasullullah S.A.W. seterusnya: 'Sembahyang Subuh pula, seorang mukmin yang mengerjakan sembahyang subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberi oleh Allah S.W.T. dua kebebasan iaitu:
1. Dibebaskan dari api neraka.
2. Dibebaskan dari nifaq.
Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka mereka berkata: 'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (S.A.W). Kini katakan pula kepada kami semua kenapakah Allah S.W.T. mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'.Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam A.S. selama 30 hari. Kemudian Allah S.W.T. mewajibkan ke atas keturunan Adam A.S. berlapar selama 30 hari. Sementara izin makan diwaktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah S.W.T. kepada makhlukNya.

'Kata orang Yahudi: 'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu. Kini terangkan kepada kami ganjaran pahala yang diperolehi dari puasa itu.'Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah S.W.T. dia akan diberi oleh Allah S.W.T. tujuh perkara:
1. Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh dengan makanan yang haram).
2. Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
3. Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
4. Dijauhkan dari merasa lapar dan haus.
5. Diringan baginya siksa kubur (siksa yang sangatmengerikan).
6. Diberikan cahaya oleh Allah S.W.T. pada hari Kiamat untuk menyeberang titian sirath.
7. Allah S.W.T. akan memberinya kemudian di syurga.'

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada kami kelebihanmu antara semua para nabi-nabi. 'Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Seorang nabi mengunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat pada umat saya di hari kiamat). 'Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan engkau utusan Allah).

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah2an. Dan berilah berita gembira kepada orang2 yang sabar."(Al-Baqarah : 155)